South Africa baby! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lian Grouwstra - WaarBenJij.nu South Africa baby! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lian Grouwstra - WaarBenJij.nu

South Africa baby!

Blijf op de hoogte en volg Lian

09 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve mensen,

Eindelijk is het dan zover: ik ben gisteren aangekomen in Zuid Afrika!
Omdat ik me tijdens de vlucht van Londen naar Johannesburg verveelde, heb ik toen vast een stukje geschreven voor dit reisverslag:

Dit berichtje schrijf ik terwijl ik ergens boven Noord-Afrika (Algerije geloof ik) in de lucht hang. De vlucht van Amsterdam naar Londen is soepel verlopen, op wat turbulentie en een iets langere wachttijd voor het uitstappen na. Deze vlucht gaat, tot nu toe, ook nog prima. Wel wat heftigere turbulentie gehad, maar gelukkig is er genoeg on-board entertainment: van de Paddington film (die overigens best wel tegenvalt) tot tv-series en muziekalbums van allerlei genres. Ik heb nu, heel eigenwijs, lekker m'n eigen afspeellijst op m'n telefoon aanstaan en op m'n beeldschermpje het kaartje van waar we vliegen, zodat ik, neurotisch als ik kan zijn, precies kan zien waar we zijn. Valerie ligt naast me te slapen en Marije zit stiekem een traantje weg te pinken bij een film.

Ik heb ook al even geslapen gelukkig, en ik ben voor het eerst naar de wc geweest in een vliegtuig, met de bijbehorende hartaanval (inclusief sprong in de lucht) als de wc doortrekt, wat verbazingwekkend veel lawaai maakt :p

Zondag:
Inmiddels zit ik op de campus in mijn knusse kamertje in het Bottmill huis te wachten op mijn kamergenootje Milène, die gelukkig ieder moment aan kan komen :)
Bottmill is een heel mooi huis met een super mooie binnentuin en veel gezellige mensen (ik hoop dat ik foto's toe kan voegen). We zijn al wel gewaarschuwd om onze deuren en ramen zoveel mogelijk dicht te houden en geen etenswaren te laten slingeren, omdat we anders gezellig bezoek krijgen van apen hier. Afrika struggles, haha.
We hebben niet een hele grote kamer, maar wel netjes en schoon, en de bedden liggen heerlijk. De kamers worden ook elke maandag schoongemaakt, wat echt heel prettig is, maar ons stiekem ook wel intens lui maakt ;)

Maandag:
Deze week hebben we de hele week introductie, met Xhosa lessen (die kliktaal), bezoek aan de townships hier in Port Alfred en allerlei andere dingen. Xhosa les hebben we vandaag al gehad, en het is best wel moeilijk om die klik na te doen, daar zijn wij Nederlanders blijkbaar niet op gebouwd, haha. Ik heb 2 dingen onthouden (het briefje met de zinnetjes ligt op mijn kamer maar ik ben even te lui om 'm te gaan halen, sorry): Molo (Hallo), Kunjani? (Hoe gaat het?)
Het is heel interessant om een beetje Afrikaans te leren en om de cultuur steeds meer te ontdekken.
Donderdag zijn we vrij, wat perfect uitkomt, want dan ben ik jarig! Woensdagavond schijnt hier dé stapavond te zijn, dus dat belooft een leuke verjaardag te worden :)
We hoorden vandaag dat we aankomende zondag mee kunnen op een boatcruise hier, dus dan ga ik zoveel mogelijk foto's maken die hier met jullie zal delen :)

Het weer is hier echt heerlijk warm. Vandaag is het bewolkt, waardoor het een beetje benauwd is. Voor veel Dutchies is het maar goed dat de zon niet zo fel schijnt, aangezien we steeds meer op kreeftjes gaan lijken. Met alle pijnlijke bijverschijnselen natuurlijk :p Het blijkt dat factor 30 hier bij lange na niet genoeg is, dus ik ga deze week maar even factor 50 zonnebrand scoren in de supermarkt in het stadje.

Kortom, het is hier mooi, lekker warm, gezellig; wat wil een mens nog meer?
Ik zal zo snel mogelijk weer een verslagje plaatsen over m'n verjaardag enzo, ik weet alleen nog niet wanneer. Afrikanen houden niet van deadlines, dus daar doe ik nu gezellig aan mee ;)

Uhambe (doei), en kusjes uit Zuid Afrika!

  • 09 Februari 2015 - 14:13

    Danique:

    Hé nichtje,

    gaaf om te zien dat je daar zit & het naar je zin hebt! Geniet ervan!! + alvast een hele fijne verjaardag! (het lijkt Leeuwarden wel met die stap avonden. Je mist alleen de wijn vereniging, al is er aan goede wijn in Afrika geen gebrek denk ik ;-) )

    X Ronald & Danique

  • 09 Februari 2015 - 19:47

    Desiree:

    dat klinkt allemaal super goed. Wat heerlijk dat je zo kunt genieten.m we gaan genieten van jouw verhalen, dat kan ik nu al opmaken uit dit eerste bericht.
    Veel plezier en succes met het acclimatiseren.

  • 10 Februari 2015 - 15:26

    Lian:

    Heeee :)

    Dankjewel Danique, ik ga m'n verjaardag goed vieren hier, haha. Goede wijn ga ik hier zeker nog naar op zoek^^
    Ennn dankjewel Desiree, zal m'n best doen om de verhalen leuk leesbaar te houden haha. Acclimatiseren gaat al aardig, het lekkere weer is niet zo moeilijk om aan te wennen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lian

Op deze reisblog zal ik, zolang de internetverbinding het toelaat, updates plaatsen over mijn 5 maanden bij Stenden South Africa in Port Alfred, Eastern Cape!

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 7494

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Zuid Afrika 2015, Port Alfred

Landen bezocht: