The Grouwstra family goes Garden Route! - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Lian Grouwstra - WaarBenJij.nu The Grouwstra family goes Garden Route! - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Lian Grouwstra - WaarBenJij.nu

The Grouwstra family goes Garden Route!

Door: Lian

Blijf op de hoogte en volg Lian

04 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Garden Route

Heeee lieve mensen,

Aangezien het alweer een tijdje geleden is dat ik een verslag online heb gezet, vond ik het wel weer een keertje tijd om jullie een update te geven.

M’n ouders, Kars en Ghislaine zijn 19 april op Port Elizabeth International Airport geland. Zij dachten dat ze me pas in Port Alfred zouden zien, maar ik was als verrassing al naar het vliegveld gekomen (helaas wel iets te laat, we stonden in de file, dus ik moest de verrassing eigenlijk al half verklappen voordat ze al weg zouden rijden naar PA zonder mij).
De eerste 2 dagen heb ik ze rondgeleid in Port Alfred: ik heb ze kennis laten maken met de lieve mensen bij Ces’t la vie en met Godfried in Ferries (waar de dames uiteraard met 2-0 van de heren hebben gewonnen met poolen), en ik heb ze de campus en het dorpje zelf laten zien.
Daarna zijn we, op 21 april, begonnen aan onze reis. Stop 1: Addo’s Elephant Park. Daar hebben we ook het voor hen eerste lid van de Big Five gezien, de Olifant, verrassend genoeg ;)
Na onze safari door het park zijn we doorgereden naar Jeffrey’s Bay, waar we verbleven in het Island Vibes hostel. Dat hostel biedt ook surflessen, dus de volgende ochtend gingen papa, Kars, Ghislaine en ik het water op! Dat was heel leuk, en het ging voor ons allemaal ook best wel goed (allemaal wel een keer gestaan).

Stop 3 was Knysna, waar we in hetzelfde hostel verbleven als een groep vrienden van mij, dus dat was heel gezellig. Het was zelfs zo gezellig dat ik die avond (of nouja, ochtend eigenlijk) pas om half 5 op bed lag, en om 9 uur weer fris en fruitig aan het ontbijt moest zitten (dat frisse en fruitige viel een beetje tegen). Vervolgens, mèt een lichte kater, op safari gegaan in Plettenberg Game Reserve! De weg ernaar toe ging uiteraard minder soepel dan gepland: 3 keer verkeerd gereden, ik werd ondertussen kotsmisselijk (voor mijn verdediging, dat kwam niet alleen door de kater, maar ook door wagenziekte) en bijna te laat voor onze game drive. Uiteindelijk was het een groot succes: we hebben nòg 3 leden van de Big Five weten te spotten: de Neushoorn, de Leeuw en de Buffel. Daarnaast hebben we nog giraffes, nijlpaarden, springbokjes (en nog allerlei andere dieren die daarop leken), krokodillen en cheetah’s gezien.
Daarna zijn we doorgereden naar Mosselbay, waar we in een heerlijk guest house hebben geslapen met uitzicht op de baai. De volgende dag hebben we, voordat we verder reden naar Swellendam, een boottochtje gedaan naar Seal Island en onderweg ook nog haaien gezien. Omdat mijn maag me nog niet genoeg had lastig gevallen die week, werd ik ook nog intens zeeziek, haha. Verder was het ontzettend leuk allemaal ;)
Nadat ik een beetje was bijgekomen zijn we doorgereden naar Swellendam, waar we weer in een heerlijk hostel (mèt zwembad!) hebben geslapen. Die dag erna zijn we doorgegaan naar onze laatste verblijfplaats: Stellenbosch. Vanaf daar zijn we meerdere keren naar Kaapstad en omgeving geweest: Kaap de Goede Hoop, de Tafelberg, Robbeneiland, Waterfront en op de laatste dag een wijn tour door Stellenbosch. We zijn bij 3 wijnhuizen in totaal geweest (moeders haakte al af tijdens het tweede wijnhuis, vond ze toch wat verstandiger). Het eerste wijnhuis waar we zijn geweest is Longridge, waar we al 7 wijnen achter de kiezen hadden. Daarna zijn we nog bij Jordan geweest voor lunch, bij Rust en Vrede en als laatste bij Ernie Els. Die avond hebben we nog heerlijk gegeten bij het Waterkloof restaurant in de buurt van onze verblijfplaats daar.

Die dag erna, de 30e alweer, ben ik teruggevlogen naar Port Elizabeth. Daar ben ik nog voor 1 avond aangesloten bij dezelfde groep vrienden als in Knysna: Mayte, Jules, Steven, Dirk, Dion, Eshwin en Tessa. Die avond zijn we gaan stappen, want het was de laatste avond in ZA voor Dirk, en dat moest natuurlijk goed afgesloten worden. Het enige minpuntje was dat z’n vlucht de volgende dag al om 9 uur was. Nadat de hele kamer (behalve ik natuurlijk, ik word overal wakker van) door 4 wekkers heen was geslapen de volgende ochtend, en met 45 minuten slaap achter m’n kiezen, heb ik ze maar eens wakker gemaakt. Nadat iedereen alles weer had ingepakt (en geloof me, dat duurde even) zijn we met z’n allen naar PE airport gegaan om Dirk, wederom tot ons grote verdriet, uit te zwaaien.
Daarna zijn wij teruggereden naar Port Alfred, waar we rond het middaguur aankwamen. Ik had inmiddels een beetje bijgeslapen in de auto, maar ik was nog steeds een tikje brak en suf. Die middag werden er nieuwe borden en bekers etc. voor elke kamer in Bottmill gebracht, en toen ik even niet oplette had Bungani (de maintenance manager) mij ineens gebombardeerd tot house manager van Bottmill. Heb ik weer, ben ik een keertje brak en moe en onoplettend, ben ik ineens house manager, haha.

Afgelopen weekend is de lading nieuwe studenten aangekomen hier op campus, dus deze week staat weer in het teken van introductie (dat betekent voor ons dus bijna geen les, hehe). Daarna beginnen we weer vol goede moed aan het nieuwe, en laatste moduul hier, Event Management 2 ☺
Nog maar 8 weken, 4 dagen en 19 uur (nee, ik ben geen neuroot, ik heb een aftel app op m’n telefoon) totdat ik weer terug moet naar Nederland, de tijd vliegt!
Wat de plannen zijn voor de aankomende weken is nu nog vrij onduidelijk, maar zodra ik weer wat te vertellen hebben merken jullie dat vanzelf ;)

Zoals altijd een dikke kus uit (een half bewolkt, half zonnig) Zuid-Afrika!

Lian

  • 04 Mei 2015 - 13:35

    Ingrid Grouwstra:

    Was idd een super vakantie. Wij hebben enorm genoten van het reizen en ervaringen opdoen met het hele gezin!
    Nu, terug in Nederland, nagenieten van de filmpjes en talrijke foto's.
    Lian: jij nog heel veel plezier in het mooie Zuid Afrika! Wij tellen ook af, maar net zoals jij: niet neurotisch. We weten dat je daar enorm geniet dus dan is het ok

  • 04 Mei 2015 - 14:37

    Danique :

    He lian,

    Weer een super leuk verhaal! Tof dat je ouders + k&g zijn langs geweest! Wel jammer dat je moeder afhaakte bij t tweede wijnhuis... Zie je toch dat generatie verschil he ;-) haha!

    Enjoy!!


    X Danique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lian

Op deze reisblog zal ik, zolang de internetverbinding het toelaat, updates plaatsen over mijn 5 maanden bij Stenden South Africa in Port Alfred, Eastern Cape!

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 7471

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Zuid Afrika 2015, Port Alfred

Landen bezocht: