Cape Town,autotechniek&dragqueens:al nieuwsgierig? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lian Grouwstra - WaarBenJij.nu Cape Town,autotechniek&dragqueens:al nieuwsgierig? - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lian Grouwstra - WaarBenJij.nu

Cape Town,autotechniek&dragqueens:al nieuwsgierig?

Door: Lian

Blijf op de hoogte en volg Lian

29 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Heeee people!

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste reisverslag, omdat ik afgelopen week op fieldtrip naar Kaapstad was!
(Alvast bij voorbaat excuses voor de lengte van dit verslag, ik wist ook niet van tevoren dat ik zoveel had om jullie mee lastig te vallen haha).

Zaterdag 21 maart, om 04.30u ’s ochtends moesten we verzamelen bij de receptie van school. Omdat we het wel een goed idee vonden om vrijdagavond alsnog te gaan stappen was de stemming een beetje verdeeld: óf nog dronken, óf super moe, waarbij sommigen ook nog afkoersten op een flinke kater. Ik hoorde gelukkig bij de groep die alleen maar moe was, haha. Na 3 uur in coma te hebben gelegen en uiteraard weer een reispilletje achterover gedrukt te hebben, ging ik vol enthousiasme richting de bus. Daar werden we voorgesteld aan onze buschauffeur, die al snel de bijnaam Koos Tandloos had verdiend (jullie kunnen wel raden waarom neem ik aan, ik heb tenslotte alleen maar slimme familie en vrienden, hehe).
Ik ben heel eerlijk gezegd z’n echte naam vergeten, maar Koos was de liefste en leukste buschauffeur ooit. Als hij aan het rijden was keek hij alsof de wereld aan het vergaan was, om vervolgens op de meest random momenten te switchen naar een hele brede (tandloze) lach.

Na een busrit van rond de 12/13 uur kwamen we aan in ons intens chille hostel: heerlijke bedden en een regendouche (!), met zelfs een zwembadje en een bar erbij.
Die avond hebben we niet bijster veel meer uitgevoerd, we waren allemaal gesloopt van de lange reis.
Zondag zijn we eerst naar Houtbay geweest, ongeveer een uurtje vanaf het hostel, om de Houtbay Market te bezoeken. Dat is een overdekte markt met allerlei leuke kraampjes: van lekker eten tot koelkastmagneten en sieraden, alles kon je er krijgen. Daar heb ik uiteraard een beetje geshopt voor mezelf, maar ik heb er ook wat souvenirtjes gescoord voor het thuisfront ☺
Daarna zijn we gaan lunchen in een tentje aan de oceaan, met uiteraard super mooi uitzicht. In Kaapstad maakt het eigenlijk niet uit waar je heen kijkt, overal is wel iets moois te zien.
Na de lunch zijn we doorgereden naar de botanische tuinen van Kirstenbosch, waar we een openlucht concert van 2 van de populairste bandjes van ZA hebben bijgewoond, super gaaf! (Mochten jullie het op willen zoeken, een van de bandjes heette Beatenberg, of iets wat daarop lijkt haha).
’s Avonds zijn we nog met een groepje wezen stappen bij Camps Bay, maar dat was een beetje een tegenvaller uiteindelijk, we hadden er meer van verwacht.
Maandag werden we door Koos afgezet bij Waterfront, een soort haventje met allerlei activiteiten erbij: restaurantjes, een winkelcentrum, helicopter vluchten, een reuzenrad, enzovoort. Daar hebben we eerst even geshopt, maar omdat het 1 dag voor de stufi was had ik natuurlijk weer een zeeeeer beperkt budget, haha. Toen we daarna het haventje doorliepen werden we aangesproken door een man die vroeg of we een boottochtje wilden maken op een catamaran. Toen hebben we een groep van 20 man opgetrommeld, iets van 20 rand van de prijs afgekletst en konden we met een catamaran bij Kaapstad gaan varen! Het was echt heerlijk weer, dus we hebben genoten ☺

Toen kwam dinsdag het moment waar ik heel erg naar uit had gekeken: we gingen de Tafelberg op! Eén klein minpuntje: er hing een wolk over de Tafelberg heen, dus we hadden niet echt top zicht toen we boven waren. Gelukkig kwamen er af en toe gaten in de wolk voorbij, waardoor we wel gewoon van het prachtige uitzicht konden genieten. Het was wel een vreemde ervaring, beneden was het heerlijk warm en zonnig, en bovenop de Tafelberg was het koud en werd je haar en kleding kleddernat van de mist.
Dinsdagavond hebben de meeste dames die mee waren naar Kaapstad (inclusief onze 2 begeleidsters) een hele leuke avond gehad: Bitchy Bingo bij Beefcakes! Beefcakes is een restaurant, waar je bediend wordt door, om het even subtiel te benoemen, mannelijk schoon zonder bovenkleding ;)
De avond dat wij er waren was de Bitchy Bingo avond, die werd gepresenteerd door een volledig uitgedoste dragqueen, super leuk! Er waren 2 rondes, en tijdens de tweede ronde ging ik wel heel goed… Ik zat op een gegeven moment te wachten op nog 1 nummer, en ja hoor, die werd genoemd, BINGO! Toen moest ik het podium op, even gedanst en gekletst met onze dragqueen presentatrice, waarna ik mijn prijzen in ontvangst mocht nemen: een intens sexy roze glitterpet, een pen en een rondje shotjes voor mijn tafel.
Daarna zijn we nog even naar Longstreet geweest, de “kroegstraat” van Kaapstad. Onze vaste spot voor de hele week van een soort Ierse pub, Dubliners, heel gezellig! Al met al dus een hele leuke avond gehad, haha.

Woensdag zijn we naar Spier Wine Estate geweest, waar we een rondleiding hebben gehad, hebben geluncht en daarna uiteraard van een wijnproeverij hebben genoten. ’s Avonds gingen we eten bij Stardust, een theater restaurant. Voor degenen die ooit nog in Kaapstad komen, daar moet je echt heen! Nog niet eens per se voor het eten, hoewel dat ook prima was, maar elk lid van de bediening doet mee aan optredens gedurende de hele avond. Aan het begin van de avond werd al gezegd: “You can use these tables for everything! Well, almost everything… ;)” Resultaat: aan het einde van de avond stond ongeveer driekwart van onze groep op de tafels of op het podium te dansen, echt super gezellig!
De volgende dag stond alleen een bezoekje aan het WK stadion op het programma, en daarna hadden we de middag vrij. Wij zijn met een groepje Kaapstad zelf ingegaan, naar Green Market Square en de Company Garden (botanische tuinen). De weg naar die botanische tuin was nog een hele bevalling. We liepen een straat in die uit kwam bij een of ander overheidsgebouw, waar een protest bezig was. Op het eerste gezicht leek het niet zoveel bijzonders, een kleine groep mensen die een beetje aan het gillen en juichen waren, maar we besloten toch maar even om te lopen. Tenminste, dat dachten we. Zodra we halverwege de volgende straat waren brak ineens de chaos los: de kleine groep mensen bleek in intense menigte, en die menigte vond het wel een goed idee om op ons af te komen rennen :p
Een deel van onze groep was al doorgelopen naar een hotel om te vragen wat er aan de hand was, en daar werd ze verteld dat ze zo snel mogelijk het hotel binnen moesten gaan en dat ze het daar dan wel uit zouden leggen. Dus wij rennen richting dat hotel (ging niet per se soepel, want de menigte wilde de andere kant op haha). Eenmaal binnen werd ons uitgelegd dat het in principe een vreedzaam protest was, maar dat zakkenrollers er handig gebruik van maken: ze gaan gewoon tussen de menigte rennen en rukken dan zo je tas van je rug af.
Na ongeveer 10 minuutjes gewacht te hebben konden we onze weg gelukkig zonder problemen vervolgen ☺
Die avond zijn we nog uit eten geweest bij Mama Africa, een typisch Afrikaans restaurant, en de volgende ochtend zijn we weer teruggereden richting Port Alfred.

Die terugweg ging natuurlijk ook weer niet zo soepel als gepland. De hele bus was heel braaf en stil aan het slapen, totdat de motor ineens een apart geluid begon te maken. Zelfs ik, als complete auto techniek kneus, kon horen dat dat niet zo hoorde. Gelukkig had Koos naast rij skills en een zonnig humeur ook nog een talentje voor auto techniek, dus we waren vrij snel weer onderweg, alleen wel zonder ruitenwissers (vraag me niet waarom die ontkoppeld moesten worden, ik snapte er geen klap van).
Na dit incidentje kwam er nog een tweede: dikke file vlak na Port Elizabeth. Daar hebben we nog zo’n 1 à 1,5 uur stilgestaan. Na 14/15 uur kwamen we eindelijk aan op de campus, waar we even wat hebben gegeten en hebben gedoucht, en vervolgens weer door zijn gegaan richting de kroeg. We blijven studenten hè.

Dit reisverslag is nu al achterlijk lang, maar ik moet nog 1 dingetje vertellen: gisteren zijn we naar Kwantu Game Reserve geweest, waar we het 4e lid van de Big Five hebben gespot: de Neushoorn! Ook tijdens deze dag stonden de auto’s niet aan onze kant, en gebeurde er iets wat ook echt alleen mij kan overkomen: autopech tijdens de safari! De chauffeur reed iets te enthousiast door een kuil, waar door er onder de auto iets kapot ging, wat er dan weer voor zorgde dat het stuur het niet meer deed. Even een half uurtje gewacht, gekletst met onze ranger, Freedom, onder het genot van wat popcorn en toen werden we alweer gered ☺
Ik weet nu al dat ik na dit halve jaar hier helemaal nergens meer van sta te kijken, haha.

Gelukkig voor jullie was dat alles wat ik te vertellen had voor dit reisverslag, dus ik hou er weer mee op ;)

Zoals altijd een dikke kus uit een zonnig Zuid Afrika!

Lian

  • 29 Maart 2015 - 21:14

    Papa:

    super verslag; leuk wat je allemaal hebt meegemaakt !!
    Als je in de hospitality niet slaagt, kun je altijd nog journalist worden:)
    Dikke kus
    Papa

  • 29 Maart 2015 - 22:50

    Lian Grouwstra:

    Haha nouja altijd fijn om iets te hebben om op terug te vallen toch pap ;)
    Ik probeer trouwens foto's te uploaden mensen maar m'n laptop is het daar nu nog even niet mee eens, ik blijf proberen! :)

  • 31 Maart 2015 - 21:21

    Ivon:

    Hoi Lian,

    heerlijk om jouw mooie verhalen te lezen. Het is nét of wij erbij zijn.
    En ja, ik moet je vader gelijk geven. Je kunt zó de journalistiek in.
    Dikke kus en een aanmoediging om te genieten heb jij niet nodig.
    Dus: veel plezier !

  • 31 Maart 2015 - 21:54

    Monique:

    Hi Lian, erg leuk om te lezen wat jij allemaal doet, ziet en onderneemt!!! Geniet er lekker van meid. En natuurlijk ook veel succes met je studie. Heel veel liefs uit Deventer.

  • 01 April 2015 - 15:45

    Lian Grouwstra:

    Ahh dankjewel Ivon en Monique! Genieten komt goed, ik vertrek morgen naar Drakensberg t/m zondag dus daar volgt ook wel weer een verslag over ;)
    Groetjes daar! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lian

Op deze reisblog zal ik, zolang de internetverbinding het toelaat, updates plaatsen over mijn 5 maanden bij Stenden South Africa in Port Alfred, Eastern Cape!

Actief sinds 23 Jan. 2015
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 7462

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Zuid Afrika 2015, Port Alfred

Landen bezocht: